Wandelen in een lavalandschap met oude kraters! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Wandelen in een lavalandschap met oude kraters! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Wandelen in een lavalandschap met oude kraters!

Door: José

17 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

De IJslanders hebben vandaag ook vakantie gekregen en dat is te merken; er staan vandaag 2 maal zoveel vouwwagens, op hoge wielen achter grote 4 wieljeeps, als gisteravond. Het is een prachtige dag geweest: wolkenloos en in de zon wel 20 graden, maar wel zeker wel een frisse windkracht 5 op de plaats waar wij wilden wandelen.
Dat was, na advies gevraagd te hebben in het dorp waar ze erg vriendelijk en behulpzaam zijn, bijna op de uiterste punt van dit schiereiland!
De wandeling ging tussen “duinen” van ouder kraters, lavarotsen en begroeide hellingen. Véél leuke plantengroei en kleine kleurige bloementjes gezien, elandgras, mossen, schimmels, allemaal goed te zien als je over de kleine “Scheep-way” liep. Dat is een soort spoor tussen de begroeiïng waar je niet af mag. Het is zo breed als een voetstap, over blokken en rotsen, zand en lava. Je mag er niet af vanwege de plantjes maar ook zijn er gaten en spleten en soms hele grotten naast het pad waar je zo in zou kunnen vallen. Je ziet ze pas als je er bijna bij bent! Van een afstand (zoals uit een auto) lijkt het een heel saai landschap! Maar wij hebben vandaag tussen 13 uur en 17 uur héél veel gezien en genoten! De zee aan de ene kant en de gletsjer Snaefelljokull aan de andere kant, met al de grotten en oude kraters onder onze voeten! Toch was de wandeling maar 7 km. Maar door het onregelmatige landschap is dit echt de tijd die je nodig hebt. Wel natuurlijk 2 maal rustig onze picknick opgegeten en gedronken. Ook veel foto’s gemaakt.
Daarna met de auto over de gravel-weg tot het échte west-puntje van dit deel van IJsland. Vuurtoren, schapen, rotsen en zee, daarna langs de zuidkust terug gereden. Gelukkig konden we wel tanken (600 km met één tank) bij het zelfde tankstation waar we gisteren onze “hoog nodige stop” hielden. De tank was op een halve liter na leeg! Op de camping weer buiten gekookt. Ik maak dit verslag nu alvast op de computer, morgen hebben we weer een Hostel geboekt dus dan weer internet. Dan kan dit verzonden worden.