Naar Snaefellsness en met de boot puffins spotten - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Naar Snaefellsness en met de boot puffins spotten - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Naar Snaefellsness en met de boot puffins spotten

Door: José

17 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

Naar Snaefellness en met de boot Puffins (papegaaiduikers) spotten!

Vrijdag 15 juli 2011 hebben we 3,5 uur gereden vanaf Reykjavik.
Naast het Hostel was een “food to go” zaak; de eigenaar voorzag ons van zó een uitgebreide lunch dat we er de hele dag én de volgende ochtend nog van konden eten: hamplakken, 3 soorten groenten, koeken, broodjes en aardappel-salade. Ook gaf hij nog snel een fles water mee nadat we al afgerekend hadden toen hij hoorde waar we naar toe zouden rijden. Hij wist waarschijnlijk dat het daar veel onbewoonder is dan in de stad.
We eerst gingen in noordelijke richting eerst door de 6 km. lange tunnel onder de Fjord door. Dat was dus de 2e maal dat we daar 1000 IJslandse kronen voor betaalden (dat is € 6,- ). Het is geen prettige tunnel als je weet dat daar in de diepte geen nooduitgangen zijn. Zeker als je bedenkt dat er in Swalmen alles voor de veiligheid is gedaan in dat kleine tunneltje!
Het was een prachtige reis, ik heb héél veel foto’s gemaakt van mooie uitzichten. We picknickten onderweg want er was inderdaad nergens iets te gebruiken. Natuurlijk kwam er daarna binnen 10 minuten een tankstation; dat was goed ook want ik moest heel nodig… Er stonden eindelijk paarden dicht bij de weg, dus kon ik ze voeren en foto’s maken; we hebben er talloze gezien maar altijd verder weg. Ze zijn wat kleiner dan onze paarden maar hebben veel bontere kleuren en nu veel veulentjes.
We reden het schiereiland Snaefellness op langs de kust. Dat waren dus geweldige uitzichten over rotsen, groen, uiterwaarden en zee!
We kwamen om 13:00 uur in Stykkishólmur (een klein visserplaatsje) aan de Noordkant van dit schiereiland. We keken bij een duiker die onder een boot ging en wisten dat die boot zou vertrekken. Ik sprak de vrouwelijke kapitein aan of zij altijd de papegaaiduikers zag? “Niet altijd véél maar meestal wel” zij ze. Ik vertelde dat we graag mee gewild hadden om 14.30 uur maar dat er in het kantoor gezegd werd dat de boot vol was. Zij ging bellen en vertelde ons toen dat we wel meekonden! Er was eigenlijk een kleinere boot gepland omdat er iets in de schroef had gezeten. Dus konden we toch nog mee op een boot die naar Puffins ging zoeken!

We zagen héél veel vogels: veel soorten meeuwen, witte zwaluwen, heel grote! Ook een hele grote Zee Arend op een rots midden op het eiland. De kapitein gaf heel duidelijk uitleg waar we kijken moesten omdat ze goede schutkleuren heeft. Maar met de uitleg en verrekijker
konden we het duidelijk zien. Ik denk niet dat het gelukt is met mijn fototoestel, misschien wel op de film van Leon. Er waren mensen aan boord met 20 cm lange telelenzen! Daarna hebben we héél veel papegaaiduikers gezien op verschillende eilanden tegen de rotsen en in het water, Heel grappige dieren, 75 % van de wereld zit in de zomer hier in IJsland.
Daarna gingen ze even vissen en kregen we iets zó uit de schelpen te eten: heerlijk soort vis, kon niet verstaan hoe ze heten. Er zaten levende zeesterren, zee-egeltje, krabben en dat soort dieren bij, maar dat werd allemaal weer terug in de zee gegooid nadat ze de schelpen er tussen uit gehaald hadden om voor ons te openen.

Nadat we weer aan wal waren zijn we naar deze camping gegaan in Grundarfjördur. We reden een klein rustig veldje op waar nog maar 1 tentje stond. Er kwamen 2 hippe meisjes naar ons toe en vertelden dat er veel jongelui zouden komen en als we echt wilden slapen konden we beter het andere veld nemen!
Daar hebben we dus de tent op gezet met een prachtig uitzicht aan de ene kant op de besneeuwde berghellingen en aan de andere kant over een leuk klein haventje. Omdat het heel helder weer zou worden heb ik in de tent genoeg kleding aangehouden en heerlijk geslapen!