Walvissen en geisers - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Walvissen en geisers - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Walvissen en geisers

Door: Leon

09 Juli 2011 | IJsland, Húsavík

Gisteravond na het schrijven van het verslag rond middernacht de zonsondergang gezien. Het was schitterend; veel foto's gemaakt. Vanacht bij circa + 4 graden in de tent geslapen. Goed geslapen hoewel José het af en toe wel koud had en extra handdoeken op de slaapzak gelegd had.

Vanochtend ontbeten en daarna naar Husavik gereden om walvissen te spotten. De camping ligt namelijk 20 km van Husavik.

Wij hebben gekozen voor een zeilboot omdat wij ook wel een stuk wilden zeilen.
De boot was een schoener (tweemaster) waarvan er maar twee in IJsland bestaan. Oude zeilboten waren namelijk "uitgestorven" en deze maatschappij heeft er twee laten bouwen. Een is uit 1974 en de ander uit 2001, maar wel gebouwd met behulp van oude technieken.
Eerst zijn we naar een groot rots-eiland gevaren waar duizenden vogels op zaten. Veel zwarte meeuwen, maar geen papagaaienduikers gezien.
Daarna verder gevaren om walvissen te spotten. We hebben 4 keer walvissen gezien (we weten niet of het steeds dezelfde is geweest). Eerst zie je ze spuiten en als je dichterbij bent zie je ze sierlijk weer onder water duiken. De afstand tot de boot was in één geval circa 20 meter. Dit gaat wel te snel voor een foto maar ik heb ze wel op de film kunnen zetten. Het ziet er indrukwekkend uit.
Daarna werden de zeilen gehesen en zijn we gaan zeilen. Ik heb nog meegeholpen om het zeil te hijsen. Was wel zwaar, maar goed voor de conditie.
Na afloop kregen we nog warme chocomel (José met rum erin, ik niet daar ik de chauffeur ben) en een soort koffiekoek.

In Husavik nog wat boodschappen gedaan voor het eten en daarna naar de camping teruggereden.

Tegenover de camping zijn een aantal warmwaterbronnen, waarvan het warm water wordt opgevangen. Wordt o.a. gebruikt voor het verwarmen van een tomaat-, komkommer- en paprikakwekerij naast de bronnen. Eén bron is een geiser die af en toe ook omhoog spuit tot maximaal 50 cm. De stoom ruikt naar zwavel (rotte eieren).

Daarna heeft José gekookt en hebben we lekker buiten in de zon gegeten.
Vervolgens hebben wij in de kantine de foto's ingeladen in de computer en dit verslag geschreven. Het voordeel van deze camping is dat er een keuken is waar je gebruik van kunt maken en een verwarmde kantine waar je 's avonds, als het kouder wordt, kunt zitten.
De temperatuur overdag is hier circa 10 graden, maar overmorgen wordt het wel 15 graden. 's Nachts is de temperatuur 2 à 5 graden.
José is nu aan het zwemmen in het zwmbad van de camping (is tot 22:00 uur open en 38 tot 40 graden).

Morgen gaan we naar Myvatn met zijn kraters en warmwaterbronnen een lange wandeling maken. 's Avonds komen wij weer terug naar onze tent op deze camping. De planning is om overmorgen de tent af te breken en te gaan naar Akureyri en de dinsdag door te rijden naar Reykjavik.