Gletsjertocht! - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Gletsjertocht! - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Gletsjertocht!

Door: José

13 Juli 2011 | IJsland, Keflavik

Vanmorgen regende het voor het eerst! Het was 11 graden en erg mistig...We gingen om 9 uur weg naar het plaatsje Vik 1.30 uur verder over de weg 1. Daar in de enige supermarkt een regenjasje voor mij gekocht en 2 warme mutsen. Gisteren had ik gelukkig al warme handschoenen gekocht.
We moesten 15 km terug rijden en daarna 5 km. over een "wasbord weg" dat is een zeer slechte weg vol gaten en plassen over zwart lava! Toen we aankwamen stonden al de meesten van onze groep, 14 personen, klaar (allemaal jonge mensen natuurlijk niet ouder dan 30 jaar!).
We kregen beugels voor onder de schoenen, op maat gemaakt, met 5 cm lange ijzers om grip te krijgen op het ijs, ook allemaal een pikhouweel (zie foto).
We vertrokken eerst door de zanderige lava, in mist en regen. Voordat we écht op het ijs gingen leerde de gids (een leuke jonge vent met een moeilijke naam) ons hoe we de beugels onder moesten binden en onze voeten neer zetten: stampen als een olifant en wijdbeens lopen als een beer. (Gym van Tim!)
Daarna gingen we echt klimmen....!!! Stapje voor stapje opletten hoe je de voeten neer moest zetten. Op de spitse richels maakte de gids een vlakje zodat we achter elkaar er op konden stappen en niet in de kloven met blauwe diepte zouden vallen. Soms waren er wondermooie vormen door het water en ijs gevormd (zie foto van ons samen en dan áchter ons).
Om 14 uur waren we helemaal boven op de gletsjervlakte, de gids legde uit dat het zwart op het ijs geen vuil is maar lava dat in de loop der jaren mee naar beneden door het water over het ijs is gelopen.
Het ijs op die plaats zou ongeveer 100 meter dik zijn. Vroeger in 1997, was het kilometers verder op het land waar nu een meer is. Hij noemde het daar de "dode gletsjer" omdat het nu niet meer aangroeit in de winter maar elk jaar kleiner wordt.
Om 15.30 uur waren we moe maar voldaan beneden!!
We reden weer naar het Hostel in Selfoss waar we afgelopen nacht heerlijk geslapen hebben en zeer lekker ontbeten en de lunch mee kregen.
De beheerder belde voor ons naar het Hostel waar we nu zijn om een kamer te reserveren (morgen gaan we in de Blue Lagoon zwemmen. Ook voor morgen avond heeft hij voor ons gereserveerd in Reykjavik. Door het slechte weer kunnen we helaas niet kamperen. Maar we hebben nu al de helft van de tijd hier gehad en tot nu toe prima weer, dus positief toch?

Ik zal het verslag van gisteren dadelijk wat aanvullen met foto's als het hier een beetje opschiet, soms duren de foto's echt heel lang...
Het is gelukt de foto's van gisteren te plaatsen maar die van de gletsjer staan nu ook bij gisteren. Dus kunnen jullie even terug bladerenden svp?

Karin,
Jouw smsje van vandaag bevat alleen "Hallo José" dus we zijn benieuwd wat je ons had willen vertellen? Wat Gompie betreft: als hij niet meer poept ga je er dan svp mee naar de dierenarts? Maakt niet uit welke. Gompie hoeft natuurlijk niet langer te lijden dan nodig is....op ons wachten is niet "dierlijk..."

Imke en Jesse:
Alvast 'n hele fijne vakantie thuis, doe maar alle spellen en veel voorlezen, je hebt nu lekker veel tijd. Als mama en papa ook ziek worden gaan jullie samen maar zuster en dokter spelen en goed voor hun zorgen!

Greet en Wim:
Leuk dat jullie ons ook volgen, ik weet niet of het Loes ook gelukt is in te loggen. Ik had hun wel het adres gemaild. Silke zou Tonnie en Ma Linssen een paar verslagen per post sturen, leuk he?