Bootreis, watervallen en kloof - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Bootreis, watervallen en kloof - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Bootreis, watervallen en kloof

Door: Jose

08 Juli 2011 | IJsland, Húsavík

De 2 daagse bootreis was rustig en ontspannen. We hebben veel op het skydek op de achste verdieping gezeten. Dat was onder een soort serre dus eigenlijk buiten. Als er iets te zien was gingen we lekker uitwaaien en filmen: De Faerer eilanden waren prachtig, daar lagen we 1.5 uur in de haven waar wij aan het einde van onze vakantie ook nog 2 dagen zullen zijn. De fjord waar we IJsland binnen voeren was fantastisch! Zeker 2 uur Oooo en AAA het ene uitzicht en berg nog mooier dan de volgende! De flarden mist en doorbrekende zon maakten het nog spannender. We kwamen op donderdag 7 juli om 7 uur aan in Seydisfjördur.(IJsland tijd is 2 uur vroeger dan thuis) Na de eerste bergtoppen in de sneeuw hebben we in alvast een Hotelovernachting voor de laatste IJslandnacht geboekt. Door een wondelijk maanlandschap gereden naar Grimsstadir (een groepje van 5-6 huizen en een boederij)daar vonden we een leuk "Omahuisje" in de jaren 50 stijl. Het werd verhuurd als B&B en we hebben er lekker zelf een maaltijd gewarmd. Bij onze 8 km lange wandeling krijgen we spontaan gezelschap van de Lassie van het buurhuis! Hij bleef bij ons tot hij op de terugtocht zijn huis weer zag en rende toen snel vooruit! We hebben veel foto's gemaakt van zéér kleine plantjes die heel moedig tussen de bijna kale rotsen groeien. Het gras waar de schapen op grazen groeit er op een soort bruine lavaduintjes! Het wordt daar het spooklandschap genoemd.

Vrijdagochtend ontbeten bij de Échte oma in de boerderij: zelfgerookte zalm, kalfstong, zelfgemaakte jam soorten, verse pannenkoeken en heerlijke dadelkoeken enz..We pakten van alles in voor de picknick. We reden naar Dettifoss: eerste van 3 grote watervallen die we zouden bezoeken. De zon brak door toen we daar aankwamen en we zagen een prachtige regenboog! Na een prachtige klim over grote rotsblokken en zwarte lava kwamen na een halfuurtje dichtbij de ongelooflijk indrukwekkende waterval, na veel foto's verder geklommen en gelopen (er staan gele paaltjes die je de weg wijzen als in een speutocht) bij de 2e waterval Selfoss wisten we niet of we deze nóg mooier vonden; het was ánders, breder met om de hoek nóg meer vallend en opspetterend water, het leek wel stoom! Op een grote steen dicht bij de hoge rots hebben we in de zon onze picknick opgegeten. We waren gelukkig de grote drukte vóór geweest want toen we weer bijna boven waren na het klimmen kwamen we busladingen vol toeristen tegen....Langs de gravel weg enkele km. verderop lag nog een wateval in de diepte: Hafragilsfoss die we vanaf die afstand echter niet konden ruiken, voelen horen. Dus het was wel een mooi gezicht maar niet zo indrukwekkend als die 2 anderen.

70 km bobbelen, 30-60 km p.u. over de B weg in noordelijkee richting dus gravelweg (gele wegen op de kaart) als we soms ingehaald werden door jeeps die wel 80 durven rijden op deze wegen, kregen we een lading stof over ons heen door het droge zand, soms rood, soms zwart.

Het doel van deze rit was Ásbyrgi waar een prachtige kloof is gevormd in de IJstijd. We hebben daar een korte maar indrukwekkende wandeling gemaakt. Tegen de hoge rostwanden hadden zich vele meeuwen genesteld, wat een grappig geluid gaf van de éne naar de andere rots. Het veelvormige van de uitsteeksels en kleuren is ongelooflijk: dat het ijs er tussenuit is gesmolten en zo'n wanden overblijven. Water en kleine kromme wilgen vormen de ondergrond waar de wandeling door was uitgezet. Helaas waren we hier met veel anderen...

Langs de Noordkust reden we langs de öxarfjordur naar Hüsavik. We hadden mooie uitzichten over de verre blauwe bergen soms met sneeuw.
In Húsavik hebben we geboekt voor morgen. Om met een zeilboot een tocht te maken. Met het doel de walvissen te kunnen spotten. Het zal 4 uur duren en best koud zijn!

Daarna hebben we een camping gevonden waar we het tentje opgezet hebben. Aangezien de zon nu nog hoog aan de lucht staat is de avond goudgeel. Wij zitten hier in de cantine lekker warm en bijna gratis op internet, dat lukte de laatste dagen steed niet vandaar dit nogal lang uitgevallen verslag.

We zijn blij met de berichten van jullie van thuis: Imke geslaagd voor haar C zwemmen. Gompy eet weer iets zelf. Gezellig die moderne communicatie! Nu nog wat foto's toe voegen en dan zijn we 2 uur verder....