Avontuur op de rotsen in Eskifjördur en zwemmen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Avontuur op de rotsen in Eskifjördur en zwemmen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Avontuur op de rotsen in Eskifjördur en zwemmen

Door: José

19 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

Na heerlijk uitgeslapen, in een échte donkere kamer, een zeer relaxed ontbijt in het luxe huis. We vertrokken als allerlaatste na onze nieuwe kennissen uit Toronto uitgezwaaid te hebben. Om 11 uur klopten we al aan bij het rode huis (Mjóeyri) aan de andere kant van de berg in dezelfde fjord Reydarfjördur. Er staan 4 blokhuisjes achter die pal aan het water liggen. De kinderen zaten in een warme jacuzzi die van een boot was gemaakt. Er liepen 2 jonge schaapjes als hondjes achter de beheerder aan!
Onze kamer was nog niet klaar. Hij kon ons echter wel een mooie wandeling aanbevelen van 2-3 uur aan de overkant rondom een grote rots. Er waren geen markeringen maar we konden daar niet verdwalen volgens hem: “alleen rond de rots gaan”.
We reden naar de overkant en zagen onze nieuwe slaapplaats prachtig aan het water liggen. Dus wij met onze wandelschoenen aan, stokken, brood en drinken mee en zonder kaart maar met GPS op pad.
Bij het uitzicht punt op de parkeerplaats konden we op diverse plaatsen omlaag. We kozen een niet zo rotsachtige en beetje groene kant om van de berg af te gaan richting water. Over grote rotsblokken, dat zou hier wel gewoon “wandelen” zijn? Verder over prachtige groene stukken omhoog en weer omlaag tot we echt heel dicht bij de bocht om de rots moesten kiezen: omhoog door het groen of omlaag door het water? We kozen voor omhoog, hoog, en hoger ….Ik zocht de weg, Leon volgde, tot de meeuwen boven ons hard schreeuwden! We konden alleen nog tegen de berg leunen en niet meer rechtop staan.
Dan éven op adem komen en toch maar terug…voorzichtig voetje voor voetje, ik nu achter Leon aan die voelde waar een plaats was voor de voeten….Terug op een grotere groene vlakte met kleine bosbessenstruikjes liet ik me lekker achterover vallen en vertelde Leon dat dit heerlijk lag op deze zachte ondergrond, zo uit de wind en in de zon! We zijn dus allebei zeker een half uur in slaap gevallen. Of we moe waren? We waren pas 2,5 uur op weg en waarschijnlijk ook pas 1,5 km. verder geklommen…
Daarna weer verder over de groene helling naar boven. Ineens zagen we onze slaap locatie aan de overkant liggen, mooie rode huisjes achter het water midden tussen de hellingen (zie foto). We vonden ook ineens een paaltje waar toch zo iets als voetsporen voorbij gingen… Lager lopen ging echter niet want het gras was daar érg lichtgroen en: ja hoor mijn hele schoen in het water! Dus weer een stukje hoger langs die helling. Volgens de GPS zaten we nu echt goed want het rondje tot onze vertrekplaats bij de auto was bijna rond. De laatste loodjes….nog even klimmen en ja hoor daar stond iets roods. Uiteindelijk maar 2,5 km gelopen in 4 uur.
We vonden dat we nu wel wat zwemmen in het plaatselijke bad verdiend hadden. Bijna elk dorp heeft hier een verwarmd buitenbad (36 graden) en daar zijn dan 2 hotpools bij: één van ongeveer 38 graden en één van ongeveer 40 gaden. Vóór je erin mag moeten mannen en vrouwen apart uitgebreid douchen. Die badruimten worden gevuld door moeder, met baby’s, peuters, tieners, zwangere vrouwen en oudere dames: allemaal grondig wassen met veel zeep (lees: bloot) onder de warme douchen. Déze plaats is wat groter en dus is het bad een echt wedstrijdbad en hebben ze er hier ook 3 verschillende glijbanen (een lange dichte, een open met 2 bochten en een familieglijbaan zoals in Reuver) én een hete sauna bij. Daar zit dan wel iedereen kletsnat in en met zwemkleding! Maar zo ben je na een uurtje helemaal warm en uitgerust. Zelfs Leon gaat nu zonder mopperen telkens mee. Wij hebben nog nooit zoveel samen gezwommen als deze vakantie. Dat hoeft niets met het weer te maken te hebben hier. Het was maar 9 gaden toen we daar waren.
Het weer blijft overigens overdag steeds mooi zonnig ongeveer 12-15 graden. In de zon natuurlijk warmer. De wind is wel fris en in de ochtend en avond is er een soort nevel, maar wij hebben wel bruine gezichten gekregen van al dat buiten zijn. Alleen de “dag van de gletsjer” hadden we regen, verder iedere dag dit weer!