Godafoss en ons huis aan de Reydarfjördur - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Godafoss en ons huis aan de Reydarfjördur - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Godafoss en ons huis aan de Reydarfjördur

Door: Leon

19 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

Na een goed ontbijt zijn we vanochtend vertrokken uit het mooie hostel aan de fjord. De bestemming was Reydarfjördur, zo’n 500 km naar het oosten.
Onderweg hebben we regelmatig gestopt om van de mooie uitzichten te genieten. Onder andere paarden in een wei die over een sloot heen sprongen, mooie riviertjes die door de uitgesleten dalen stroomden en watervallen.
Een bekende waterval was de Godafoss (zie foto’s). Godafoss betekend “waterval van God”. Een schitterende waterval die vanzelfsprekend weer veel toeristen trok (zoals wij).
De weg die wij gereden hebben was dezelfde als op de heenweg, maar dan in de andere richting. Toch ziet het er anders uit omdat het vandaag de hele dag zonnig was (de heenreis over deze weg was bewolkt en soms mist).

Wij nemen dezelfde weg terug omdat in het zuiden een deel van de rondweg was afgesloten omdat een brug was vernield door een gletsjerstroom vanwege een uitbraak van de vulkaan Katla. Deze uitbraak heeft plaatsgevonden onder een laag ijs van 600 tot 700 meter, daarom heeft deze geen aswolk veroorzaakt maar wel veel gletsjerijs laten smelten.
Gisteravond hoorden we dat de weg echter weer open was (brug gerepareerd, net voor de bouwvak in IJsland!). Maar om toch weer terug te rijden kost nu te veel tijd.

In Reydarfjördur aangekomen zijn we naar ons hostel gereden.
Het is een schitterend huis aan het fjord. Het uitzicht is fenomenaal; je raakt niet uitgekeken.
De kamer is ook mooi met een balkon.
Toen we binnen waren kwamen John en Jane (uit Canada) naar ons toe met de vraag of wij mee wilde eten. Hij had te veel “smashed patatoes” en kippenpootjes gemaakt. José heeft er nog maïs en boontjes, soep en pudding bij gemaakt. Met zijn vieren hebben wij gezellig gegeten en ervaringen uitgewisseld.
Omdat dit hostel morgen vol is hebben we voor morgen alvast een Bed & Breakfast geboekt in Eskifjördur, circa 15 km verderop.