IJsland, bootreis, Tórshavn op Faeröer , grasdaken - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu IJsland, bootreis, Tórshavn op Faeröer , grasdaken - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

IJsland, bootreis, Tórshavn op Faeröer , grasdaken

Door: José

23 Juli 2011 | Faroe eilanden, Tórshavn

Egillstadir: Lekker gaan uit eten in ons Hotel. Goed geslapen en fit naar de boot. Nog van prachtige vergezichten genoten op weg daarheen, het was nu onbewolkt dus we zagen veel meer dan op de heenweg: een ijszee en toch nog enkele kleinere watervallen!
Het wachten tot de boot vertrekt duurde precies 3 uur: we waren er om 7 uur en mochten opstellen voor Tórshavn. Dus niet zoals de meesten naar Denemarken. De passagiers mogen niet mee in de auto aan boord maar moesten te voet via een voetgangersbrug. Dit is nodig omdat de vele auto’s heel dicht tegen elkaar aan staan. Leon ging bijna als allerlaatste aan boord, ik zat al een uur in het zonnetje boven op het dek en zag hem 500 m. lager alle auto’s bekijken die binnen gingen rijden. Af en toe zwaaiden we naar elkaar (heel romantisch hè!).
We gingen vroeg slapen want om 1.15 uur zouden we gewekt worden.
Om 2 uur mochten we wel samen in de auto stappen want ze hadden de laatste auto’s veel ruimte gegeven. We verbaasden ons over het grote aantal invaliden en ouderen die met aangepaste auto’s ook in Tórshavn van boord gingen (Thuiskwamen van een bezoek aan IJsland misschien?). Om 4 uur lagen we, na enig zoeken in het donkere stadje, weer in ons huidige bed voor 3 dagen in “Hostel Kerjalon” nét buiten Tórshavn. We hebben vóór ons de stad en achter ons alleen nog een paarden farm. Daar vertrekken de groepen ruiters de bergen in, ‘s Avonds staan de paarden tussen de “wilde” schapen, die hier overal los lopen, zelfs op de weg.
Dat het donker is hier in de nacht is toch wel érg prettig, ik vind slapen bij zonlicht nog moeilijk. Dus door die gebroken nacht én weer 1 uur terug naar de Europese tijd, vandaag lekker uitgeslapen.
Om 12.30 uur gebruncht in een het centrum van Tórshavn in een restaurant in een heel oud pand. Overal ligt hier gras op de oude daken; apart en mooi! Informatie gevraagd omtrent onze verdere reis morgen naar eiland Sandoy hier één van de vele (meer dan 17 ) Faeröer eilanden. We gaan daar een dagje heen en weer een wandeling maken.
We hoorden muziek en er bleek een dans demonstratie, toespraken en opening van openlucht fitness apparaten te zijn. Heel futuristisch vorm gegeven, dat zie je hier veel: mooi heel oud en heel nieuw gecombineerd. We hebben vanmiddag de stad bekeken en wat gewinkeld. Vanavond zijn we via wat bruggen en tunnels de bergen en eilanden achter ons in gereden. Enkele heel kleine plaatsjes gezien. Er wordt hier nog met de hand gras gemaaid en op lijnen gedroogd. Ook liepen er zomaar groepen eenden op de weg in de bergen.