Op de rand van de vulkaan, geisers, kokende modder - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Op de rand van de vulkaan, geisers, kokende modder - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Op de rand van de vulkaan, geisers, kokende modder

Door: José

11 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

Vannacht stond de rijp op de tent! In de slaapzak met stapelbadlakens erop was het warm tot 4 uur...toen de zon weer warm werd en de condens druppels op mijn gezicht vielen....Heerlijk in het zonnetje ontbeten bij de picknick tafel die wij bij onze tent gezet hebben. Er was een helder blauwe lucht en het is de hele dag gemiddeld 20 graden gebleven. Ideale omstandigheden voor een fikse hiking: 21.5 km totaal vandaag! Dat klinkt niet zo veel maar zeker de helft was stevig klimmen tegen een 800 meter hoge oude vulkaan/ berg. We zagen onderweg steeds verschillende natuurverschijnselen: een prachtige kloof, onderwatergrot met zwavelbad (40 graden dus té heet!)
kokende modder, zwavelkraters en stoombergjes, veel stoom uit de aarde en uit de oranje berg in een echt gekleurd landschap door alle mineralen. De IJslandse namen voor al deze verschijnselen zal ik de lezers besparen, we kunnen ze zelf nauwelijks onthouden! In totaal zijn we van 11 uur tot 18.30 u. onderweg geweest met de tocht. We waren erg moe in de benen daarna! Hebben met een softijsje wat energie opgedaan en zijn met de auto nog hoog in de bergen (Krafla) een kratermeer (Viti) waar nog wat ijs naast ligt gaan bekijken.
Op de camping teruggekomen hebben een lekkere verse schotel warm eten genomen. De vorige 2 dagen had ik netjes gekookt. Daarna weer in het heerlijke warme zwembad mijn baantjes gezwommen en uitgepuft in de 2 hete baden. Dus nu totaal ontspannen schrijven met uitzicht op de oranje gloed van de heel langzaam zakkende zon. Om precies 24 uur is die pas even weg. Dan sluit ook de Kantine waar Leon is nu de plannen voor onze verdere rondreis aan het veranderen! Er is een brug kapot door een kleine uitbarsting. Dit is in net het zuidoosten (dat zou bijna het einde van ons rondje over weg 1 zijn). Dus moeten we helemaal terug rijden om weer bij de boot te komen. Dat kost ons een dag en bij die grote gletsjer hadden we ook willen wandelen.... We weten het gelukkig tijdig en er nog heel veel te genieten hier...
We merken dat we niet kunnen mailen maar wel site's lezen.
- Silke de site is mooi geworden!
- Karin geweldig dat jij Gompie nog bij voert