Zwemmen, plaggenhuisjes en stad bekeken - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu Zwemmen, plaggenhuisjes en stad bekeken - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van leonenjose5953 - WaarBenJij.nu

Zwemmen, plaggenhuisjes en stad bekeken

Door: José

11 Juli 2011 | IJsland, Akureyri

Na een prima nachtrust om 7 uur weer het zwembad in gedoken, in de zon liggen dobberen nog voor het ontbijt. Leon deed hetzelfde na het inpakken van de auto met tent en spullen. Hij ziet het als een uitdaging om alles er weer netjes in te krijgen! Dus ik heb tot 12 uur in bikini wat hand en span diensten gedaan voor hem.
Daarna naar Akureyri gereden, de 2e grote stad van IJsland (17000 inwoners, Beesel heeft er 13000 !). Het was een prachtige rit: weer veel bergen, watervallen en mooie vergezichten.
We zijn bij echte plaggenhuisjes binnen gaan kijken. De gang leek wel een mijngang (zie foto van Leon). De huisjes zijn oorspronkelijk in 1500 gebouwd. Laufás is hun naam. Er zijn steeds stukje bijgebouwd en nu heeft het zelfs een bovenverdieping: helemaal van gestapelde grasplaggen! We konden er lekker buiten koffie met koek kopen (zie foto).
Bij de jeugdherberg aangekomen, om 16 uur, kregen we een leuke eigen blokhut waar we nu nog buiten zitten om 22.30 uur.
Heerlijk uit gaan eten en koffie gedronken, de stad bekeken en wat gewinkeld. Brood en dergelijke; géén cadeautjes hoor!
Wel leuk reisgezelschap gevonden; Trollen voor Leon en IJsberen voor mij.

Wat de diverse reactie's van betreft:

Silke: Ik hoop dat jouw www.simakri.nl
veel aandacht zal krijgen!

Natuurlijk hoef je niet alle foto's per post mee te sturen!

Wat vakantie houden hier betreft:
zwemmen kun je hier altijd omdat er niet gekeken wordt op warm water, buitenbaden zijn allemaal 38 graden. Dit is écht geen land waar alleen senioren komen want er is érg veel actiefs te doen: je kunt zelfs duiken naar onderwater "schoorstenen" waar ook iets door omhoog geschoten wordt tot wel 25 m. hoger in het water!
De gemiddelde leeftijd van onze camping "collega's" is hoogstens 40 jaar. Ook zien we veel gezinnen met schoolkindern die echt samen de bergen in trekken! De restaurants zijn érg kindvriendelijk.
Maar het liefste zou ik hier tussen de 30 en 40 jr. zijn en héél fit zodat alle avonturen hier mogelijk zouden zijn. Maar wij als "50 plus" doen ook veel leuke activiteiten zoals jullie kunnen lezen.

Karin:
Gewéldig dat jij Gompie zo goed wil verzorgen. Maar waarschijnlijk heeft hij nu steeds zijn buikje vol en hoeft niet zelf te eten?
Tip: Geef toch maar niet vaker dan 1 maal per dag en wél verse brokjes (ouder dan 1 dag eet hij zeker niet).

1 hazelnootje en 1 gepelde pinda en 2 rozijntjes. Als het mis gaat dan is dat niet anders, we weten dat het een hoog bejaarde is....

Jesse: Zo warm als bij jullie is het hier niet: 20 graden maar ik kon vandaag toch zonder mouwen!